CORETAN JARI JEMARI KU

Biarlah tulisan berbicara kerna itu lebih memberi makna. Izinkanlah suara bisu ini bernyanyi kerna ianya lebih merdu dan menenangkan.
Carilah permata dicelah-celah kaca walaupun jarimu terluka. Ianya pasti membahagiakan.

Friday, March 21, 2014

Soya sebabkan kanser sebab salah proses?

Bismillahirrahim... Assalamualaikum... Siapa suka soya? Jom kongsikan satu FAKTA. Ilmu penting tau..

Baru-baru ini Ana digemparkan dengan pelbagai soalan yang secara amnya berkisar tentang 'fakta' bahaya kacang soya terhadap kesihatan kita. Puas mencari, meneliti dan mentelaah, Ana akhirnya dapat menulis dan berkongsi perolehan saya dengan semua, Insyaallah.. Tapi ana nak minta maaf, entri ini Ana tak dapat track rujukan. Halalkan ye penulis entri asal.

Bagi Ana, apabila kita MENGETAHUI FAKTA sebenar tentang sesuatu, tiada apa yang perlu ditakuti. Ilmu harus dicari dan dikongsi untuk rujukan bersama. CUB juga tidak mengatakan yang 'fakta' tersebut salah cuma ada beberapa perkara yang perlu diketahui dan difahami tentang SOYA, KEBAIKAN & BAHAYANYA.


Opss! Oleh itu, kita perlu ketahui ciri-ciri kacang soya yang memberi KEBAIKAN untuk kita. Apakah ciri-ciri itu ye? Sila semak di bawah ini ye.
  1. Ditanam secara organik
  2. Tidak menjalani proses genetik (non-GMO:non-Genetically Modified Organism)
  3. Mengandungi 9 asid amino penting tubuh
  4. Proses pembuatan semasa pengasingan, kepingan soya dihancurkan dan DIBASUH DENGAN AIR, BUKAN ALKOHOL!
  5. Tiada bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan dicampurkan
  6. Diproses dengan suhu di BAWAH 60C
  7. Tidak ditambah dengan kalsium ketika minyak dibuang. AWAS
Kenapa perlu senarai semak di atas? Ini kerana terdapat beberapa BAHAYA SOYA yang perlu dikenalpasti...

KACANG SOYA TIDAK ORGANIK
 Penanaman yang menggunakan baja kimia, pestisid dan lain-lain baja kimia menyebabkan soya mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa kepada RISIKO PENYAKIT KANSER!!!

KACANG SOYA GMO 
Adalah lebih murah kerana ia menghasilkan TOKSIK! Tetapi pengambilannya LEBIH BERISIKO kepada kesihatan !!

9 ASID AMINO
Asid amino yang sangat penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino ini MELAMBATKAN, MENGGANGGU & MEMBANTUTKAN proses penting tubuh badan.

KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL
Soya mempunyai sumber Isoflavone, berfungsi untuk tindakan horman, pembentukan jisim tulang dan merendahkan serta mengurangkan risiko kanser. Namun, penggunaan ALKOHOL boleh mengakibatkan KEHILANGAN 88% Isoflavone daripada kacang soya.

BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN
Menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan membantu meningkatkan risiko KANSER terutamanya bagi individu yang normal.

KACANG SOYA YANG DIPANASKAN 
Kacang soya yang dipanaskan MELEBIHI 60C akan merosakkan kandungan proteinnya! Dah tak ada protein, buat apa nak ambil soya tu lagi,kn?

KACANG SOYA YANG DITAMBAH KALSIUM
Memang kalsium diperlukan oleh tubuh. Namun, dalam proses pembuangan minyak soya, soya menjadi berasid. Penambahan Kalsium akan menyebabkan PENEUTRALAN soya. Alaa, kalau dah neutral, mana khasiatnya?


Bagi SOY LOVER seperti Ana, jangan risau atau was-was lagi. SOYA amat berkhasiat, Oleh itu, jom pilih yang TERBAIK untuk kesihatan kita.  

BERTUKARLAH KEPADA ESP SHAKLEE  elakkan risiko kanser yang berpunca dari kacang soya yang tidak diproses dengan baik. Walaupun harganya agak mahal, mutunya dijaga dengan proses pembuatan yang rapi demi menjamin khasiat asli soya.


Ana suka sangat ESP Shaklee ni. Sedap diminum tapi ada cara dan resipinya.  


Berapa harga ESP ni ye? Hah, meh sini Ana bagitahu. Harga ESP ni RM150! Mahal? Oh, tentunya tidak mahal di Ana. Biasalah, Ana akan sentiasa cuba bagi yang TERBAIK & BERPATUTAN kepada semua, Insyallah.. Nak tau bagaimana, ringankan jemari hubungan Ana ye.



=============================================
Untuk maklumat lanjut, pembelian dan konsultasi produk, sila:
Berchatting dan berborak dengan kami di 0192282544
Add/PM Facebook : Mustazalyana Homebiz untuk bersama kami
LIKE : CintaUnguBiru demi sebuah perkongsian berterusan

Konsultasi sepanjang hayat hanya untuk pelanggan kami sahaja ye..
Jangan lupa FOLLOW blog kami, yang terbaik hanya untuk anda.

*Segala penulisan blog ini berdasarkan pengalaman dan pembacaan penulis untuk dikongsi bersama. Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah penyakit. Ianya satu usaha untuk meningkatkan mutu kehidupan bersama. Penerimaan setiap individu adalah berbeza.*
=========================================

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...